Når befolkningens meninger bliver vigtigere end etik:

Når befolkningens meninger bliver vigtigere end etik:

Sandheden bag dyreaktivisters uhyggelige mediestunt

Vi lever i et moderne samfund, og hvor forbrugerne bliver mødt af et væld af informationer hverdag.  Ord som fake news og clickbait er det nye sort, og nyheder og mediestunts er er all over de onlinetjenester. Digitaliseringen har medvirket en stor eksponering af nyheder, hvorfor det er blevet nemmere for medier at mislede forbrugerne. På den måde kan de have sværere ved at gennemskue om ”nyheden” er sand. Nyheder og informationer produceres i lind strøm, og ingen har tid til at analysere om eller dobbelt tjekke validiteten af de informationer de møder. Medierne benytter derfor taktiske og strategiske virkemidler til at skabe overskrifter, hvorfor det gør det sværere for forbrugerne at gennemskue clickbaits og mediestunts. I sådanne situationer, er det ikke kun læserne, der er ”ofre”, men også det nævnte i en given artikel, der står for skud.

Her er det vigtigt at huske på, at der altid er to sider til en historie.

Et af de store problemer er, at sandheden ofte bliver glemt mellem de mange nyheder. Hvis en nyhed får stor mediedækning, lader det automatisk læserne til at tro, at det er sandheden. Denne måde at modtage informationer og nyheder, kan skade mange. Især pelsindustrien er mærket af dette. Medier og betalte aktivister har tegnet et billede af denne industri, som værende dyremishandlere. Her argumenteres, at deres meninger og holdninger er vigtigere end etik og evidens.

Et eksempel på, hvordan en sådan nyhedsstrøm har skadet pelsindustrien fatalt, kom frem i 2009. Skræmmende og forrykte optagelser, hvor en mand fra en Kinesisk minkfarm pelsede et dyr levende, gik viralt. Dette skabte ramaskrig, og på trods af at manden tilstod, at han var blevet betalt, havde videoen gjort megen skade. Det uhyggelige billede, videoen tegnede af pelsindustrien gjorde at store modehuse, som Gucci og Burberry droppede pels i deres kollektioner.

Dette havde enorm effekt på hele modeindustrien.

The International Fur Federation hyrede efterforskere at opklare, hvem og hvilken sammensværgelse, der har været med til at ødelægge hele pelsindustriens ry. På daværende tidspunkt var videoen allerede spredt over internettet, og selvom sandheden kom frem, var det for sent.

Den sørgelige sandhed i dette eksempel er, at nogle er villige til at gå til ekstreme længder for at prove a point, også selvom det materiale de producerer, er misvisende og usandt.

Aktivisterne i skandalen forsvarede sig selv med, at det de gjorde var for dyrenes sikkerhed. Her er det igen passende at stille spørgsmålet om, hvor langt det etisk okay at gå, når der er tale om brug af levende dyr?

Se med her, hvor sandheden om aktivisternes mediestunt forklares:
Anti-Fur Activists Use Faked Video 
https://www.youtube.com/watch?time_continue=217&v=y8lZQnTbn-A

Forrige Nyheder til pelssæsonen
Næste Reparation af pels